Who cares baby, I think I wanna marry you.

Kommentarer
Jennie

Söt du är! :) sista avsnittet av Greys är väl ikväll? Du kanske menade dhp? De var igår..



Såklart man prioriterar annorlunda med lilla bebisen på utsidan, innan är ju serier typ det man lever för! Haahaahiho..



Hoppas ni alla har det bra och att allt börjar komma på plats, skickar en stor bamsekram och håller tummarna att allt ska få vara bra för er och de va tråkigt att ni behövde gå igenom det som hände. Tycker du är stark <3 KRAAM

2012-06-06 » 11:39:34 BLOGG: http://rosornasarv.blogg.se/
Mikaela

Jag var ute och sprang första gången ca 4 veckor efter fl. Gick jätte bra! Kondisen är dock inte som den brukade va ;) Tror man får känna efter själv och så beror det väl på vilken sorts träning! Plankan gör jag så ofta jag kommer ihåg också, det börja jag med ca 3 veckor efter fl :)

2012-06-06 » 11:53:30 BLOGG: http://miikaelas.webblogg.se/
Anna

5kg är ju ingenting, förstår att du blir av med dom, men att ha så lite extravikt 2-3 veckor efter förlossning är verkligen ingenting. Man bygger ju upp under 9 månader, så det är ju inte konstigt att inte allt försvinner över en natt. Men det är klart man vill bli av med det :}



Jag har ju inte fött barn och är inte så insatt, men vad jag vet så är det väldigt individuellt när och vad du kan börja träna. Har du ryggsmärtor och smärtor i bäckenet så bör man kolla med läkare innan man börjar. Att träna nedre delen av magen och bäckenet kan man annars börja med så fort man mår bra.



Till oss har dom sagt att man generellt kan säga att man kan börja träna efter 6 veckor, men mår man bra och är van att träna, samt hade förmånen att kunna träna nästan hela graviditeten så kan man i princip börja direkt man mår bra och anpassa övningarna efter det.



Har de kollat dina magmuskler? Om de är översträcka och delat på sig? Det påverkar också hur man bör träna, man bör tex. undvika situps. Viss träning som löpning och situps kan belasta bäckenet för mycket i början så att risken för urininkontinens ökar.



Finns även en hel del studier som visar att träning är en av de bästa "medicinerna" mot depression och viss forskning visar att träning även minskar risken för förlossningsdepression. Som du säger så är ju promenader bra, men jag håller med dig, så himla roligt är det ju inte ;D Jag har under lång tid inte fått träna och har tvingat mig ut på de där promenaderna. Jag lärde mig faktiskt att tycka om dom, om jag hade något spännande att lyssna på. Jag laddade ner p3 dokumentär och hade i lurarna :) simning är ju också himla skonsamt.



Vet du vem sparkibaken.se? En tjej som driver en träningsblogg. Läste igår att hon startat en sida om gravidträning, jag har inte kollat in den, men hon är väldigt kunnig och klok. Så där kanske det finns tips :} sparkimagen.se hette den.



Stort lycka till med allt. Tycker det är så jääääkla bra att du skrivit ut om förlossningsdepressionen. Önskar att det fanns mer sådan information att få innan förlossningen. Jag hade ingen aning om att det var så vanligt som du säger och det är nog lätt att man inte tar hjälp direkt, vilket bara gör allt värre. Fantastiskt bra gjort av dig, på alla sätt och vis. Även om ni har fått en tung start, så har du hanterat den på det absolut bästa sättet. Du är en fantastisk mamma!



2012-06-06 » 12:20:55 BLOGG: http://madeinjapan.nu
thess - BF 18e oktober

Frågade på min föräldragrupp igår om när man kan börja träna igen efter förlossningen och enligt barnmorskorna så ska man vänta minst ett halvår innan man börjar träna riktiga pass på tex gymmet för att det tar tid för kroppen att återhämta sig, även om man känner att man skulle palla springa ett maraton typ ;P haha.. men man gör väll som man vill, man kan kanske börja lite smått och så småningom trappa upp mer träning?

2012-06-06 » 12:55:44 BLOGG: http://thereshanning.blogg.se/
jennifer - mamma till E

BM tyckte inte jag skulle börja träna igen förrän 6-8v kontrollen. då ev. stygn o underliv kollas igenom hur de har läkt osv. bättre att låta kroppen vila lite å läka innan vi lyfter skrot igen ;) tror jag iaf!

2012-06-06 » 13:34:14 BLOGG: http://jennifermedj.blogg.se/
Sandra

Dom sa till mig att vänta cirka tre månader med pass.. Tills man gjort efter kontrollen på mvc. Sjukt drygt!

2012-06-06 » 13:55:44 BLOGG: http://apsatss.blogg.se/
Madde

Jag körde igång igen efter att ha fått ok på återbesöket på MVC. Vilket man bokar tid för efter ungefär 6-8 veckor om jag inte minns helt fel.. :) Kram och njut av er goa lilla tjej!

2012-06-06 » 15:19:34
Jennie- Mamma till Melker

Jag började träna direkt då jag kände att kroppen återhämtat sig, mest då med promenader och hemmaträning. De brukar rekommendera att vänta tills efterkontrollen, men jag tror på att så länge du känner att du orkar och inte har ont så är det okej! :)

2012-06-06 » 16:13:48 BLOGG: http://mittlivsomjennie.blogg.se/
Stina

Håll dig till promenader tills du varit på efterkontrollen hos barnmorskan. Därefter kan du sakta men säkert trappa upp träningen. Tänk på att mag-och ryggmusklerna är väldigt svaga efter en graviditet så stärk upp bålen med övningar som plankan lite varje dag samt styrketräning i övriga kroppen. När du stärkt upp kroppen då kan du börja med mer konditionskrävande pass. Börjar du för hårt resulterar det i ryggproblem och då kanske du inte kan träna alls! Ha inte för bråttom utan njut av den tid som är. Det är mitt tips. Tack för en trevlig blogg och lycka till! :)

2012-06-06 » 18:06:14
Emelie

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/ Läs hennes blogg, hon är jättebra på mammaträning :)



Hon säger såhär i en artikel:

Familjelivs egen träningsexpert Olga Rönnberg tipsar om att du ska börja träna tidigast sex veckor efter förlossningen och åtta till tio veckor efter ett kejsarsnitt.

- Barnvagnspromenader är en bra start, men kom ihåg att dessa inte kommer att hjälpa efter ett tag. Knip- och enkla magövningar som exempelvis plankan på knä är bra övningar att börja med. Försök också att satsa på gymträning med enklare styrkeövningar och som konditionsträning kan du försöka med cykel eller crosstrainer (om du är fri från foglossning).

2012-06-06 » 18:26:03
Isabell - mamma till Embla

Mina 3 sista kilon tog 3 månader på sig att försvinna, jag trodde att allt skulle rinna av mig bara för att jag ammade med tji fick jag. Sen gick jag ner några kilon till förutom mina 3 överflödiga utan att träna eller nånting så det verkar som att min kropp är lite seg i starten, kanske så för dig med?

2012-06-06 » 23:54:03 BLOGG: http://annaisabells.blogg.se/
Kajsa

Vänta och prata med BM om det på efterkontrollen! Det viktigaste du ska träna nu är "knipmusklerna", TRO MIG! Gör inga vanliga situps utan kör typ "plankan" istället, men måste stänga magmusklerna inifrån och ut :)

2012-06-07 » 13:30:10 BLOGG: http://kajsaochhastarna.blogspot.se/
Fia - mamma till Isac ♥

Känner igen det där att trots att de små sover så får man inte gjort det man velat, man sitter hellre o tittar på deras andetag och klockan bara springer iväg. Och vips så är de vakna igen.



Jag har ca 3 kilo kvar tills den vikt jag vägde innan jag blev gravid och det är två månader sedan Isac föddes nästa vecka. Har knappt gjort något mer än ammat och ätit som förr, dock mer onyttigt då långkok och eftertänkta grytor inte riktigt har hunnits med. Men i sommar skall väl ett och annat kilo försvinna utöver de sista gravidkilona. Tror att hårdträning förutom promenader bör man nog vänta med. Kolla med BM och nån på något gym och se vad de säger.

Kram på dig :)

2012-06-07 » 17:59:51 BLOGG: http://spegelreflex.blogg.se/
Madeleine i CA

5kg är ju ingenting! Jag har gått upp över 20kg med båda mina tjejer och de sista 5kg har absolut varit svårast att bli av med. Jag blev faktiskt inte ens av med dom fr första ggn innan jag blev gravid igen, men efte nr.2 va dom borta efter ca 1år. Håll dig till promenader nu i början, du har all tid i världen att tänka på vikten.. njut av annat just nu :) Dom brukar ju säga 9 månader upp, 9 månader ner..

2012-06-08 » 17:27:25 BLOGG: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Madde i CA

Sv. Jag vet precis vad du menar. Jag va SÅ nojig med vikten med min äldsta tjej. Ja typ grät varje ggn ja vägde mig hos min Dr haha. Jag hörde att folk raaasade i vikt av att amma så ja gick och såg fram emot det. För mig va det inte alls så. Kroppen höll kvar i ALLT den fick i sig för att ha näringen till amningen. Jag hatade det. Med min andra grav. va det inte alls lika jobbigt. Det tog sin lilla tid, men ja kom i jättebra form efter nr.2 genom bra mat och gym, men ja kände mig inte alls lika stressad. Du får tillbaka kroppen, mer eller mindre, den kommer inte se ut som innan.. så försök att inte stressa, det kommer :) Kram ps. jag tyckte det va OTROLIGT starkt av dig att skriva om din FD. mycket mycket imponerande!

2012-06-08 » 18:42:20 BLOGG: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Lisa

Äh, du har ingenting att oroa dig över -- fem kilo är knappt någonting! ;)

Dessutom brukar det väl ta ungefär nio månader för kroppen att återställa sig helt; nio månaders graviditet, nio månaders återställning. Jag har visserligen inga erfarenheter av det, men jag vet att en av mina kusiner hade kvar ett par av sina graviditetskilon efter mer än ett halvår.



Just med tanke på att du födde för inte alls länge sedan är det bra om du håller dig till promenader. Man ska inte börja träna tidigt, har jag hört -- promenader behöver inte vara träning om man tar det lugnt och det är ett bra sätt att hålla kroppen i rörelse och få lite energi.

Okej, jag ska inte "sälja" promenader bara för att jag gillar det (hehe :p), men jag tror att det kan vara bra nu i början innan du kan sätta igång med träning. Om du skulle behöva motivation kanske du kan ta med dig Lowa.



Många kramar!! :)

2012-06-09 » 17:47:56 BLOGG: http://liisiish.blogg.se/

DITT NAMN:
Kom-ihåg-mej? :)
DIN E-MAIL (visas bara för mej):

DIN BLOGG:

DIN KOMMENTAR:


Trackback
RSS 2.0